Hopp til hovedinnhold
Skrevet av Tove

Oljemaleri på papir fra 1966 - montert i 5 etasje - avdeling Eiendom. 

Om perioden: 

"Først da han i 1963 forandret teknikk og tok i bruk tempera skjedde det en fruktbar fornyelse. Hans inspirasjonskilde var fremdeles naturen, den tette avstanden til motivet var den samme. Men blikket ble nå hevet fra skogbunnen mot busker og trær. Strøkene ble lettere, mer impulsive og komposisjonen friere. Bildene fikk et sterkere lyrisk preg, for eksempel Blad (1963, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser) med sin duse, nesten slørete blågrønne koloritt. I disse bildene lot Weidemann den mer geometriske abstraksjon vike for et ekspressivt, lyrisk-abstrakt maleri nær beslektet med fransk samtidskunst.

Det var også i Paris han først viste disse arbeidene. Denne nære kontakten med Frankrike ble forsterket gjennom 60- og 70-årene da Weidemann jevnlig stilte ut der. Mot midten av 60-årene arbeidet Weidemann seg nok en gang over i en ny fase i sitt maleri. Det var ikke lenger høstens farger og mørke stemninger som opptok ham, men våren og den tidlige sommers blomsterprakt. Hans kanskje rikeste periode som maler ble nå innledet, en periode som fikk sine store manifestasjoner i utsmykningen av Steinkjer kirke (1965), Festspillutstillingen i Bergen 1965 og Biennalen i Venezia 1966.

Stadig sterkere var det nå lyset og fargen som opptok kunstneren. Han nærmet seg i disse maleriene et spontanistisk, ekspressivt formspråk på linje med mye av samtidig europeisk-amerikansk kunst. Sentrale bilder er Veien til Jerusalem, Tornekronen og Tåke i Getsemane (alle 1965, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser). Inspirert av sin første sakrale oppgave, dekorasjonene i Steinkjer kirke (1965), blandet han i disse verkene religiøse motiver og naturmotiver. Det religiøse element i hans bilder er aldri fortellende, heller ikke følelsesladet, men dreier seg heller om en sjelelig tilstand som uttrykkes gjennom et abstrakt billedspråk. Omtrent på denne tid forlot Weidemann temperaen for igjen å ta i bruk olje, men motivene forandret seg ikke stort av den grunn."

JAKOB WEIDEMANN ( 1923 - 2001)

Jakob Johansen (etter sin stefar), Jakob Opdahl (Weidemann fra 1940)

Sønn av Osvald Weidemann og Therese Opdahl

Gift i 1952 med Anne Marie Frøisland

Utdanning: 

  • Bergen kunsthåndverkskole under Eivind Lundboe 1939-40
  • Ole B. Eydes malerskole, Bergen 1940
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold (?) og Søren Onsager 1941-42
  • Konsthögskolan, Stockholm under Sven Erixson 1944-45